الأحد، 26 يوليو 2009

ازمة مياه الشرب في مصر .... بقلم: المقص




من المتوقع قريبا جدا ان تكون هناك ازمة كبيره في مياه الشرب في مصر و بالذات مع استمرار التصرفات الخاطئة من جانب الدولة و الشعب على حد سواء.

جريدة الشروق نشرت خبر عن د/ سامر المفتى التعامل مع المياه الجوفية بأنه «تجاوز حدَّ السفه إلى الجريمة المتعمدة مقابل ربح محدود، فعندما تدخل تراكيب محصولية استوائية فى أكثر صحراوات العالم قحولة، مثل الأرز فى الوادى الجديد، والموز فى طريق مصر الإسكندرية ــ الصحراوى فلا نقول إلا: حسبنا الله ونعم الوكيل».
و قد حذر المفتي من أن أوضاع مصر المائية حرجة للغاية بدون أى تدخلات أو تأثيرات مباشرة للاحتباس الحرارى ومن ثم التغيرات المناخية، وهو ما يحتاج إلى سياسات مختلفة تماما وتغيير جذرى فى الفكر للتعامل مع هذه الأوضاع التى أهم ما يميزها نسبة الفقد الكبيرة للغاية فى مواردنا المائية والتى قد تتجاوز 50% فى بعض التقديرات.

لقراءة المقال كاملاً

كما نشرت خبرا اخر ينذر فيه الدكتور رشدى سعيد عالم الجيولوجيا الشهير القيادات السياسية والمسئولين فى وزارات الزراعة والرى والمرافق، والرأى العام بصيف شديد السخونة، وذلك لأنه ابتداء من الصيف الحالى سوف تستخدم السودان حصتها المتفق عليها مع مصر عام 1959 من مياه النيل بالكامل، ويعنى ذلك فقدان مصر مالا يقل عن ثمانية مليارات من الأمتار المكعبة من المياه سنويا، ويرجح الدكتور سعيد أن تستمر هذه الأزمة لمدة عشرين عاما.

لقراءة المقال كاملاً

كما تحزر الجزيرة من ازمة مياة الشرب في مصر على موقعها و تقول :
أن مصر وهي أكبر بلد عربي من حيث عدد السكان سيحتاج إلى 86.2 مليار متر مكعب من المياه في 2017 في حين أن الموارد لن تتجاوز 71.4 مليار متر مكعب. ويبلغ عدد سكان مصر حاليا نحو ثمانين مليون نسمة.
ويبلغ متوسط نصيب الفرد من المياه في مصر 860 مترا مكعبا سنويا وهو مستوى أقل بكثير من خط الفقر المائي المحدد عند ألف متر مكعب للفرد سنويا.

لقراءة المقال كاملاً

مش عارف على المستوى الحكومي ايه اللي ممكن يتعمل ، بس بالتاكيد على مستوى الافراد في حاجات كتير ممكن تتعمل علشان منلاقيش نفسنا قريب زي الصومال ....
يعني لو كل واحد - على قد ما يقدر - يوفر في استهلاك المياه ده ممكن يفيد كتير
يعني اللي عنده حاجه بايظه في مواسير او حنفيات الميه عنده يصلحها ، و اللي يقدر يوفر في اي استهلاك زياده ملوش لازمه يوفر
يعني لو بتحلق ذقنك بلاش تسيب الميه مفتوحة طول الوقت و نفس الكلام و انت بتغسل سنانك

المشكلة الاكبر في المنتجعات السياحية و حمامات السباحة و ملاعب الجولف اللي بتستهلك كميات كبيرة من المياه اللي المفروض انها تستخدم لاغراض الشرب. مش عارف دي ممكن يتعمل فيها ايه و خصوصاً ان الطبقة اللي المستفيدة من المنشآت دي ليها نفوذ كبير و في نفس الوقت بعيدة عن الازمات الاقتصادية اللي بتمر بباقي الشعب.

هناك تعليقان (2):

Unknown يقول...

هوجو شافيز:

نوفر في المياه؟
من لما نلاقيها الاول
الميه عندنا مابتجيش غير في نص الليل

غير معرف يقول...

وحتى لو جاءت فى نصف الليل هى مش نظيفه اساسا مليانه بلاوى