الثلاثاء، 4 أغسطس 2009

انت لست الله ولا نائبه ..!! بقلم: المقص


من كتر الاخبار العجيبه اللي بسمعها اليومين دول مبقتش عارف اضحك ولا ابكي ، بجد شر البلية ما يضحك. الاول الخبر الهلامي بتاع قرار محكمة سودانية بجلد الصحفية لبنى احمد الحسين 40 جلده لارتكابها فعل فاضح ، اللي هو طبعا زي ما عرفت لبسها بنطلون في الشارع - شوف البجاحه يا اخي - بنطلون في الشارع كده عيني عينك - مفيش ادب ولا اختشى ... ده طبعا على حسب ماده(151) في القانون السوداني الهلامي الجنائي " من يأتي في مكان عام فعلاً أو سلوكاً فاضحاً أو مخلاً بالآداب العامة أو يتزيا بزي فاضح أو مخل بالآداب العامة يسبب مضايقة للشعور العام، يعاقب بالجلد بما لا يجاوز أربعين جلدة أو بالغرامة أو بالعقوبتين معاً "
لتفاصيل الخبر
طبعا دي بركات الاخوة بتوع الدولة الدينية

الخبر التاني بتاع هبه نجيب البنت المصرية اللي عايشه مع باباها في جده و مانعها من انها تنزل مصر رغم ان عندها 27 سنة بس طبعا القوانين السعوديه بترغم اي واحده ان يكون معاها محرم و يكون بموافقت كافيلها - على اساس انها معزه لازم يكون ليها صاحب - عمرك شفت معزه مسافرة لوحده
لتفاصيل الخبر

الخبر التالت من عند حكيم النيل بقول ان الطرق الصوفية نزلوا بيان رد على محاولة الحكومة الغاء بعض الموالد او محاولة تقنينها بان نكسة 67 جائت نتيجة الغاء مولد ام هاشم قبل الحرب بسنة - طب و غرق العبارة كان بسبب انهي مولد - و طبعا طز في كل الاسباب المنطقية للموضوع. الولي قال كلمته خلاص.

الخبر الرابع للبابا شنودة حيث قال في تصريح صحفي ان اغلب المصريين يؤيدون ترشيح جمال مبا
رك للرئاسة - مش عارف ده تبعاً لانهي احصاء - و لما سؤل على اون تي على رايه الشخصي قال: «لما ييجى الوقت المناسب أنا وباقى الأقباط سوف نقول رأينا، بدلا من أن أقول رأياً، ويبدأوا فى الهجوم عليه لأنه صادر من الكنيسة». كما اضاف انه لايوجد من يرشح نفسه امامه.
انا مش عارف ايه دخل رجال الدين بالسياسة. و ليه اساسا يتسالوا على حاجه مش اختصاصهم.

يعني ليه نجيب فضيلة المفتي او البابا و نساله على موضوع الرئاسة نجيبهم علشان قضايا فقهية دينية و بس. يعني ينفع اجيب مهندس علشان اساله على علاج لانفلونزا الطيور - طبعا لا - يبقى ليه كل يوم الاقي قناة مستضيفة واحد من رجال الدين و هرياه اسئله في السياسة و الاقتصاد كأن الوحي هينزل عليه و هو قاعد و يجيب الحل لكل مشكلاتنا.

انا حاسس دلوقت بحالة من الذهول كل الاخبار دي عليا مره واحده ... لا كتير كده

ليست هناك تعليقات: