السبت، 23 فبراير 2008

ممنوع خنق الفضوليين ...!! بقلم : المقص


يتمتع شعبنا الطيب بميزة نادرا ما توجد في شعب من الشعوب بكل تلك الكثافة و الغزارة
و هي انه فضولي جدا .....!!!!

مش مصدقني ... طب بص يا سيدي.

عمرك ما كنت جالس في مواصلة عامه (( صدقني ساعات كمان و انت راكب عربيتك )) بتتكلم مع واحد صاحبك ، مراتك - لو كنت متجوز - ، المزه بتاعتك - لو مش متجوز .. بديهي . و لقيت واحد حشري دخل في الموضوع و لا كانكم تعرفوا بعض من زمان .... بتقول مش معقول . صدقني ستفاجأ بعدد المرات التي يحدث فيها ذلك .

بلاش دي طب كام مره كنت قاعد في الاتوبيس - انا عارف ان محدش بيعرف يقف في الاتوبيس مش كمان يقعد بس خليها عليك - و ماسك حاجه في ايديك شنطه مثلا، جريدة، اي حاجه هتلاقي اللي جنبك و احتمال تلات اربع رؤوس تانيين كلها مدفوسة جوه الشنطة عاوزه تعرف فيها ايه ...... !!!!!

مش عاجبك دي كمان طب روح اي حته و اسأل على عنوان ......
- انت: مساء الخير
- هو بقرف : مساء النور ... ده إن رد
- انت: مش ده شارع ........
- هو بإشمئزاز : هو زفت
- انت و قد بدات تتسائل عن اخر مره استحممت فيها : طب فين عمارة رقم ....
- هو بنبرة بوليسية : انت عاوز مين في العمارة ؟؟!!

طب هو مال اهله انت عاوز مين ... لو يعرف العمارة يقول ... لو ميعرفش بيسأل ليه انت عاوز مين.
هو حد كان عينه حامي البلاد و لا شهبندر المنطقة.

كل ده مش كفاية طب يا سيدي . مش لما بتكون بتسلم على واحد و انت جاي او ماشي بتلاقيه بيسالك ....
انت رايح على فين كده؟!!! ولا انت جاي منيين دلوقت ؟!!

طبعا في ناس هتعتبر ده نوع من الود و الطيبة و انه عاوز يطمئن عليك ... على اساس انك ابن اخته .
اقعد مع نفسك كده شويه و هتلاقي ان في مواقف كتيير عدت عليك قابلك فيها ناس فضوليين و كنت نفسك تخنقهم بس للأسف ممنوع خنق الفضوليين !!!!

الا صحيح هو انت بتعمل ايه دلوقت !!!!.

ليست هناك تعليقات: